چزایی که از debian تا حالا یاد گرفتم

اگه لینوکس دوس داری و نوبی شاید دردت خورد

چزایی که از debian تا حالا یاد گرفتم

اگه لینوکس دوس داری و نوبی شاید دردت خورد

خوب من خیلی تازه debian ریختم رو لپ تاپم و مث سگ نوبم
واسه همین دارم یاد می گیرم
هر چیزی که یاد گرفتم دوس دارم بذارم رو وبلاگ شاید به درد یه نوب سگ دیگه بخوره

پیوندها
  • ۰
  • ۰

استفاده از گراب

ایشالا که تونستید گراب رو نصب کنید

حالا کلی بدبختی داریم تا با گراب ویندوزو یا لینوکس بالا بیاریم

قبل هر چیز توضیح بدم این گراب چجوری کار می کنه

این هر پارتیشن هارد رو به این شکل نشون می ده

(hd0,3)

که بعد این الان یعنی توی اولین هارد بعد توی پارتیشن شماره 3

(راستش نمی دونم شماره 0 هم داره یا نه... فک کنم داره)

احتمالا ویندوز شما باشد توی
(hd0,1) باشه (خودتون امتحان کنید چیزای دیگه رو)

اولا که واسه همین باید کنترل رو کامل به ویندوز بدید پس می نویسیم

set root=(hd0,1)

chainloader +1

boot

بعد ویندوز میاد بالا

واسه لینوکس قضیه اینه که ۳ تا چیز هست که فک کنم با مثال توضیح بدم راحت تر باشه

لینوکس من توی sda3 هست که اینجا می شه (hd0,3)

بعد فولدر home من توی sda5 هست که اینجا می شه(hd0,5)

بعد اینجوریه که لینوکس توی فولدری که نصب می شه ۲ تا چیز می ذاره

اول یه ماشین مجازی یا virtual machine

دوم یه دونه initred که فک می کنم مشخص می کنه اولین پردازش لینوکس از چی شروع بشه یا همون استارت ماشینه

بعد لینوکس من یه فایل دیگه هم به اسم config داشت که اینم فک کنم لازم بود(مطمین نیستم(

به هر حال همه اینا توی sda3 هستن

این دستوراییه که توی grub باس بزنید

set root=(hd0,5)

configfile (hd0,3)/config-3.2.0-4-amd64

linux (hd0,3)/vmlinuz-3.2.0-4-amd64 root=/dev/sda5

initred (hd0,3)/initred-3.2.0-4-amd64

boot

توجه کنید که هم دستوراتو می تونید با نوشتن اولشون و زدن tab بیارید هم فایلا رو

نکته بعد که به خط linux توجه کنید تهش یه root=/dev/sda5 داره

شبتون به خیر دارم می میرم از خستگی

در ضمن اینجا توضیحاتش خوبه

به این حالت گراب هم grub cli می گن که command line هستش

  • ۹۳/۱۰/۰۱
  • محمدامین قیاسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی